Dan europskog broja 112 obilježava se 11. veljače, na dan kada su predstavnici Europske komisije, Europskog parlamenta i Vijeća Europe 2009. godine potpisali tripartitnu deklaraciju. Ova deklaracija poziva zemlje članice Unije da medijski promiču jedinstveni broj 112 i aktivnosti vezane uz ovaj dan, kako bi što više građana Unije bilo upoznato s postojanjem i uporabom broja 112.
U Republici Hrvatskoj jedinstveni europski broj za hitne službe 112 uveden je 11. veljače 2005. godine, te ove godine obilježavamo 20 godina djelovanja broja 112 u Republici Hrvatskoj.
Svrha uvođenja broja 112 je pružiti jednostavan, jednak, siguran i učinkovit pristup hitnim službama svim građanima Unije, posebno onima koji putuju između država unutar Unije. Zbog toga je važno podizati svijest građana o broju 112.
Funkcionalnosti broja 112:
- Lociranje pozivatelja: sustav omogućuje lociranje pozivatelja, što je posebno korisno u hitnim situacijama.
- SMS na 112: korisnici mogu poslati SMS poruku na broj 112.
- E-poziv (eCall): automatski aktiviranje hitne službe u slučaju sudara vozila.
- Sustav za rano upozoravanje i upravljanje krizama (SRUUK): sustav šalje SMS ili CB poruke na mobilne telefone u slučaju velikih nesreća ili katastrofa.
Dodatne funkcionalnosti u razvoju:
- Poboljšanje pristupa broju 112 za osobe s invaliditetom, kako bi im omogućili jednaku mogućnost pristupa hitnim službama.
Sustav 112 u Republici Hrvatskoj:
Sustav 112 djeluje unutar Ravnateljstva civilne zaštite Ministarstva unutarnjih poslova. Sastoji se od dvadeset županijskih centara 112 koji zaprimaju hitne pozive i djeluju kao jedinstveni operativno-komunikacijski centri za sve vrste hitnih situacija. Sustav 112 pruža komunikacijsku potporu stožerima civilne zaštite i drugim sudionicima u izvanrednim situacijama, osiguravajući brzi protok informacija na lokalnoj, regionalnoj, nacionalnoj i međunarodnoj razini.
Značajke i prednosti broja 112:
- Dostupan 24 sata dnevno, 365 dana u godini.
- Besplatni pozivi sa svih javnih telefonskih govornica, mobilnih ili fiksnih telefonskih priključaka.
- Nije potrebno poznavati telefonske brojeve hitnih službi.
- Omogućuje lociranje pozivatelja i komunikaciju na stranom jeziku.
- Operater automatski dobiva podatak o lokaciji pozivatelja, posebno ako se radi o pametnom telefonu.
- Jednim pozivom alarmira se više službi, što štedi vrijeme.
- Hitne službe nisu ometane zlonamjernim ili višestrukim pozivima.
Pozivamo vas da obilježite Dan 112 i 20 godina djelovanja broja 112 u Republici Hrvatskoj:
- Objavite brošuru na svojim web stranicama i društvenim mrežama.
- Istaknite ovaj događaj na oglasnim pločama, panoima i slično.
- Promovirajte važnost i značaj broja 112 u svojim lokalnim zajednicama.
Više informacija o broju 112 možete pronaći na web stranici Ravnateljstva civilne zaštite: https://civilna-zastita.gov.hr/broj-112/81.
20 godina europskog broja 112 u Republici Hrvatskoj - retrospektiva